El club de caçadors de Corbera compleix 80 anys

La “Associació Local de Caçadors de Corbera d’Alzira” compleix 80 anys d’història. Amb la finalitat d’homenatjar aquesta data tan especial, la junta directiva del club ha organitzat aquest cap de setmana nombrosos actes dirigits als seus 58 socis. Hui, divendres 3 d’octubre, se celebrarà una assemblea general seguida d’un sopar, i el dissabte una tirada social de les modalitats Fossat i Compak en el camp de tir de Cullera.

Amb motiu de la celebració, el president de la societat, Vicent Pastor, ha narrat la història del club i de l’associacionisme de caçadors a Corbera, que data de principis del segle XX, en el seu article “80 anys units en pro de la caça”, publicat en el llibre de festes del municipi.

Tal com relata Pastor en el seu article, en 1915 es va fundar el primer vedat municipal de caça d’ocells aquàtics a Corbera sota el suport de la llei de caça de 1902 que incentivava la formació de societats. Des de 1915 fins a 1926, l’activitat cinegètica la va gestionar la junta municipal, encarregada de recollir fons de les passades de caça per a realitzar millores agrícoles i fer donatius per als més necessitats.

Durant la Dictadura de Cosí de Ribera, a l’agost de 1926, es va formar el “Cercle de Caçadors i Colombófilos” que promovia la pràctica de les dues activitats; i en 1933, en plena Segona República, es va constituir la “Unió de Caçadors La Llebre de Corbera d’Alzira”. Totes dues societats van estar actives fins a l’esclat de la Guerra Civil en 1936.

No va ser fins a 1941, cinc anys després, quan els veïns de Corbera van poder unir-se de nou amb la finalitat de gestionar i promoure la caça i pesca en el municipi, refundant l’entitat sota el nom de “Associació Local de Caça i Pesca de Corbera d’Alzira”. La societat, regida per l’estatut del règim franquista i composta per 20 persones, es va convertir en la primera del municipi amb finalitat d’activitat esportiva.

En 1950 va passar a dir-se “Associació Local de Caçadors de Corbera d’Alzira”, nom que es manté en l’actualitat. Entre els anys 50 i 70 la caça es va convertir en una de les activitats més populars a causa del seu marcat caràcter social, i aquesta etapa es coneix popularment com a “boom cinegètic”. En la dècada dels 70 es va legitimar el vedat de caça de muntanya dins de la nova llei de caça, que va obligar a inscriure’s en el registre d’entitats esportives, i van començar a organitzar-se tirades de diverses modalitats. Antigament es realitzaven tirades en les festes populars del municipi, i durant els mesos de setembre i gener se celebraven les competicions en les zones de “la pedrera” o la marjal del municipi.

A Corbera la caça del conill va tindre la seua època d’esplendor en els anys 80, i va arribar a tindre més de 100 associats. Més tard, a causa de la malaltia de la mixomatosis, la població de conill va descendir, però gràcies a la gestió del vedat i les nombroses millores que realitzen els caçadors en la muntanya han aconseguit restablir l’equilibri mediambiental.

Des de la Federació de Caça de la Comunitat Valenciana ens sumem a les felicitacions pel 80 aniversari de la “Associació Local de Caçadors de Corbera d’Alzira”, un club que sempre ha treballat pel foment de la caça i el desenvolupament del municipi. “Com a president d’aquesta entitat vull mostrar el meu més sincer agraïment a tots els socis i membres de la Junta Directiva per la confiança i el suport rebut durant els últims set anys que forme part de la directiva. Cada any ingressen nous socis, cada vegada més joves, que demostren la vitalitat de la tradició cinegètica i ens animen a continuar defensant i fomentant la caça. Gràcies a tots continuarem sent un dels acotaments cinegètics més antics del territori valencià”, conclou Vicente Pastor, president de la societat.