La carn de caça: natural, alta en proteïnes i baixa en greixos

La carn de caça és un aliment natural, amb elevat valor nutricional, baixa en greixos i lliure dels residus hormonals i antibiòtics que se solen administrar als animals criats en granges. Així mateix, presenta un alt contingut en proteïnes, de 20 a 26 grams per cada 100 grams, i un baix valor energètic, entre 100 i 113 quilocalories per cada 100 grams, segons recolza l’estudi realitzat per l’Associació Interprofessional de la Carn de Caça (ASICCAZA) amb la col·laboració de la Universitat de Castella-la Manxa i la Fundació Artemisan sobre les principals característiques de la carn de caça silvestre, concretament de cérvol, daina, senglar, conill i llebre.

La Federació de Caça de la Comunitat Valenciana, conscient de les bondats d’aquesta mena de carn, procedent de la muntanya, i tan desconeguda per la societat, contribueix a difondre els seus beneficis nutricionals. Per a això, ha dut a terme diverses accions en els últims mesos i ha donat racions de carn de carn de caça als més necessitats.

A part dels nombrosos beneficis nutricionals que aporta, aquest producte també ajuda a cura del medi ambient i l’entorn rural on es practica l’activitat cinegètica. “La cria dels animals de caça afavoreix la prevenció d’incendis ja que poden arribar a fer de tallafocs naturals, fomenta la biodiversitat, la gestió d’espais naturals i el desenvolupament econòmic de les zones rurals més desfavorides”, afirma Jaime Hurtado, director gerent d’ASICCAZA.

Tenint en compte la situació de sobrepoblació de nombroses espècies cinegètiques en la Comunitat, especialment el senglar, seria necessari promoure dins del pla de gestió i control un bon aprofitament de la carn d’animals silvestres. “A més de contribuir humanitàriament mitjançant la donació de la carn, el control de la sobrepoblació és imprescindible per a previndre les destrosses en collites agrícoles, els atacs a la fauna i flora autòctones, ajudar a reduir els accidents de trànsit i evitar la propagació de malalties”, assenyala Raúl Esteban, president de la Federació de Caça de la Comunitat Valenciana.

El 90% de la carn de caça és exportada

Espanya és una potència mundial en producció i exportació de carn de caça principalment de cérvol i senglar, no obstant això, encara no s’ha generalitzat el seu consum en les llars espanyoles. “Hui dia un 90% de la carn abatuda al nostre país s’exporta, ja que no està estesa la cultura de la carn de caça, a diferència de països del nord d’Europa on el seu consum sí que està més consolidat”, destaca Raúl Magraner Martínez, cuiner cap del restaurant Bon Aire, situat en El Palmar, València.

Aquesta opinió és compartida per Julián Ribalda, director de la companyia càrnia precaça S. a. “Des que fundem l’empresa en 1978 hem notat un lleuger augment en les vendes nacionals, però els nostres principals clients continuen sent França i Alemanya”, declara Ribalda.

Actualment, el 47% de la població espanyola desconeix les propietats de la carn de caça i tan sols un 24,9% la consumeix, segons l’informe de resultats consumidors de carn de caça silvestre d’Europa d’ASICCAZA. On se sol consumir més és a l’entorn del caçador a conseqüència de l’autoconsum i en el canal HORECA (Hostaleria, restauració i servei d’àpats), afirma Furtat.

El cuiner Raúl Mangraner, utilitza aquest tipus de carn en la majoria de les seues receptes i a l’hora de cuinar-les, aconsella congelar-la, ja que queda més tendra i millora la cadena de conservació. Els plats estrela del restaurant Bon Aire són la paella d’ànec amb pollastre, conill, ànec, caragols i carxofes i el “arròs en fesols i naps”, un plat típic valencià cuinat amb ànec, porc, vedella, fesols i nap.

Estricte procediment de control de carn de caça

Per a considerar la carn de caça apta per al consum s’ha de seguir un estricte procediment d’anàlisi de mostres, seguint la normativa vigent. Ribalda explica que abans de transportar-la a les instal·lacions càrnies un veterinari col·laborador analitza les vísceres i autoritza el trasllat. Quan arriba al destí, un veterinari de salut pública examina de nou les mostres i autoritza la seua comercialització.

“La carn de caça comercialitzada és una de les carns més segures. Totes les carns de caça abans d’arribar al consumidor passen per uns controls higiènics sanitaris molt estrictes per veterinaris tant en camp com en indústries”, confirma Furtat.

Respecte a la carn de caça destinada a l’autoconsum, la Federació de Caça de la Comunitat Valenciana recorda als caçadors la necessitat de realitzar anàlisi de triquina en els senglars, a fi de comprovar que no són portadors del paràsit i evitar així infeccions greus a tota la família. “Amb l’objectiu de promocionar i supervisar el consum de carn de caça en el nostre territori seria necessari que les administracions públiques facen costat econòmicament als caçadors, com es fa a Catalunya, per a realitzar els controls sanitaris necessaris i afavorir les campanyes de donació d’aquesta carn de gran qualitat a la qual la majoria de persones sense recursos no tenen accés”, conclou Esteban.