La Federació de Caça considera la nova ordre del senglar “abusiva” per al caçador

Hui s’ha publicat l’Ordre 22/2021 de la Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica per la qual es regula la caça i control de senglar en la Comunitat Valenciana. La Federació de Caça de la Comunitat Valenciana se sent “ignorada” en moltes de les peticions que ha realitzat en els últims mesos i lamenta algunes modificacions, que considera “abusives” per al caçador.

Un text “insuficient” que no solucionarà la problemàtica actual de sobrepoblació del senglar a la Comunitat Valenciana. Així qualifiquen des de la Federació de Caça la nova ordre del senglar, que veu la llum a meitat de la temporada de caça i un divendres, introduint criteris nous –de senyalització, per exemple- que han d’aplicar-se ja durant el cap de setmana, la qual cosa demostra “poca planificació i falta de consideració cap al col·lectiu”. Sí que es valora positivament el fet que es contemplen normes específiques de seguretat enfront de qualsevol acció per a entorpir, dificultar o interrompre les accions col·lectives de caça major.

Lamenten també que l’ordre és “ambigua en molts dels seus punts, poc meditada i en moltes fases no dialogada, la qual cosa suposa un atropellament a les peticions del col·lectiu per a poder exercir l’activitat cinegètica sense pressió. No s’ha escoltat la Federació i s’imposen unes obligacions abusives, sense cap compensació per part de la Generalitat. Cada vegada la pressió cinegètica és major pel que urgeix que s’aprove un pla integral de foment del sector, sol·licitant subvencions directes al manteniment de gossos de caça i organització d’accions col·lectives de caça major, donat l’increment de l’esforç que ha de fer-se per al control poblacional i l’exigència de la Conselleria perquè es cace a preu fet”.

Segons el text, s’establirà una zonificació de la Comunitat per a determinar zones de sobreabundància de senglar, els criteris del qual són “poc transparents” i poden suposar problemes a l’hora de realitzar la gestió dels delimitats. I encara que és cert que en aquestes zones s’autoritzen mètodes o elements de caça que en condicions normals estarien prohibits, també és cert que es limiten uns altres com l’encebament, s’imposa com s’ha dit l’obligació desproporcionada de realitzar una pressió cinegètica sense cap ajuda i en general s’imposen més traves administratives, major paperassa i tràmits burocràtics per al caçador.

La Federació de Caça sí s’ha mostrat a favor de revisar i actualitzar la normativa davant l’augment desmesurat del senglar que, a més d’alterar l’ecosistema, provoca greus danys a l’agricultura i quantiosos accidents de trànsit. Però també, danys a la ramaderia, a les infraestructures, a la flora i fauna protegida i suposa un risc de transmissió de malalties com la PPA (pesta porcina africana) o la tuberculosi. No obstant això, tal com està plantejat el text se segueix sense donar solució al problema de l’anàlisi de la carn de caça per a detectar la triquinosis, el mètode de la qual és costós i es realitza en molt pocs centres veterinaris de la Comunitat Valenciana.

Pot consultar l’Ordre 22/2021 de la Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica