La Federació de Caça organitza jornades de control d’ànecs de reclam per a previndre la grip aviària

La Federació de Caça de la Comunitat Valenciana ha iniciat les proves de control sanitari d’ànecs de reclam com a mesura de prevenció davant la grip aviària. En compliment de la resolució relativa a l’ús de cimbeles durant la caça d’ocells aquàtics, la Federació de Caça s’encarrega tots els anys de realitzar les anàlisis amb un veterinari autoritzat.

Eloísa Nadal, veterinària designada per la Federació de Caça per a efectuar les proves, explica que la grip aviària la transmeten els ocells migradors, i la principal via de contagi és la fecal-oral, encara que també es transmet mitjançant contacte directe entre ocells o amb excrecions i secrecions respiratòries. Els hostes del virus són els ocells, tant domèstiques com silvestres, i pot afectar també mamífers i humans. Els símptomes són: descàrrega nasal o ocular, tos, dificultat per a respirar, sinusitis, edema de sins i de cap, diarrea, descoordinació, i fins i tot la mort.

Actualment, a la província de València hi ha 17 societats i 211 caçadors que practiquen la modalitat de caça d’ocells aquàtics amb ànecs com a cimbells vius. Tots ells, si desitgen caçar i contribuir així al desenvolupament sostenible de l’ecosistema de l’Albufera, hauran d’acudir amb les seues cimbeles a qualsevol de les ubicacions indicades per a les anàlisis.

Les primeres jornades de recollida de mostres es van realitzar dimarts passat 6 de juliol en Pinedo i el dijous 8 a Xeraco. “Els controls són imprescindibles per a detectar possibles casos de grip aviària i evitar la propagació de la malaltia”, destaca la veterinària.

“Els caçadors estem d’acord a realitzar tot tipus de labors de prevenció, i esperem que l’administració reconega aquest esforç econòmic i humà que estem duent a terme”, declara José Badía, delegat de la Federació de Caça d’ocells aquàtics del parc de l’Albufera.

Abans de l’inici de temporada, estan previstes 5 jornades més d’anellament i mostreig d’ànecs de reclam en diferents localitzacions. Durant el mes de juliol, de 16:00h a 19:30h, es realitzaran els següents controls: el dimarts 13 a Pego, els dijous 15 i 29 a Sueca, el dimecres 21 en El Palmar i el dilluns 26 a Oliva.

Tots els reclams vius que no estiguen anellats hauran de sotmetre’s a una anàlisi de femta i se’ls col·locarà una anella nominativa. Els cimbeles en regla també seran analitzats i, en cas d’haver perdut l’anella o que aquesta es trobe deteriorada, se’ls col·locarà una nova.

Tots els reclams vius que no estiguen anellats hauran de sotmetre’s a una anàlisi de femta i se’ls col·locarà una anella nominativa FEDERACIÓ DE CAÇA DE LA CV

Badía destaca: “A més de previndre la grip aviària mitjançant els controls, els caçadors també realitzem nombroses activitats de millora en els delimitats per a preservar la flora i fauna existent, com la neteja de brins i marges per a previndre incendis i facilitar els desplaçaments dels animals, la recollida de residus en séquies i canals i instal·lació de rampes d’evacuació i salvament per als ocells. Sense comptar tots els treballs que realitzem per a la cura, manteniment i conservació de construccions i infraestructures a l’entorn del parc”.

Des de la federació de caça es recorda que per a tramitar la cartilla és imprescindible presentar la targeta federativa de la Comunitat Valenciana, i serà necessari indicar les coordenades dels corrals i informar de les baixes existents.

WhatsApp Image 2021-07-07 at 11.10.11